Witaminy i minerały – suplementacja drogą do zdrowia

W obecnych czasach bardzo trudno jest dostarczyć odpowiedniej ilości witamin i minerałów z pożywienia. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wyglądało to zupełnie inaczej. Obecnie, nawet jeśli odżywiamy się zdrowo, jesteśmy narażeni na niedobory witaminowo-mineralne. Braki podstawowych witamin i minerałów prowadzą do zaburzeń układu odpornościowego, nerwowego oraz do wielu schorzeń zdrowotnych. Często, gdy chorujemy, nie bierzemy pod uwagę możliwości wystąpienia niedoborów i decydujemy się na przyjmowanie leków, które jedynie tłumią objawy niedoborów.

Jakie witaminy i minerały pełnią najważniejszą rolę w naszym organizmie?

Witamina C – kojarzymy ją głównie z odpornością i mogłoby się wydawać, że dodawanie cytryny do herbaty uzupełni poziom tej witaminy. Nic bardziej mylnego. Produkty, które kojarzą nam się z dużą zawartością witaminy C często mają jej niewystarczająco dużo, by uzupełnić zapotrzebowanie organizmu. Warto pamiętać, że witamina C bierze także udział w syntezie kolagenu, co ma znaczenie nie tylko dla wyglądu naszej skóry, lecz wspiera prawidłowe funkcjonowanie kości i stawów;

Witamina D – w naszym klimacie na jej niedobór jesteśmy narażeni niemalże wszyscy. Brak ekspozycji na słońce sprawia, że większość z nas ma skrajny niedobór tej witaminy. Jej brak w organizmie wpływa nie tylko na zaburzenia funkcjonowania kości i stawów, a może dawać bardzo niespecyficzne objawy jak depresja, zaburzenia snu, obniżona odporność. Należy pamiętać, że standardowa dawka (2000 j.m.) jest odpowiednia do utrzymania poziomu. Jeśli chcemy podbić poziom witaminy D w organizmie, warto stosować znacznie większe dawki.

Witamina K – często jest łączona z witaminą D. Jej główna rola polega głównie na tym, odprowadzać wapń z żył i tętnic tam, gdzie jest jego miejsce, czyli do kości. Szczególnie osoby po 60 roku życia powinny rozważyć suplementację witaminy K.

B kompleks – witaminy z grupy B są bardzo nietrwałe, nie kumulują się w organizmie, zatem musimy je dostarczać do organizmu regularnie. Na ich niedobór narażone są szczególnie osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, nadużywające alkoholu, a także te po antybiotykoterapii i znieczuleniu ogólnym. Należy pamiętać, że kompleks witamin z grupy B wywiera szczególny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?

Każdy objaw chorobowy ma swoje źródło w niedoborach witaminowo-mineralnych. Warto zapoznać się z objawami  niedoborów oraz podejmować regularne badania, by nasz stan psychofizyczny był jak najlepszy. Szczególną uwagę warto zwrócić także na:

  • magnez;
  • potas;
  • kwasy omega 3;
  • cynk;
  • selen;
    witaminy A i E;

W dobrych sklepach zielarskich można uzyskać porady i wskazówki, jakie witaminy i minerały będą dla nas odpowiednia w odniesieniu do dolegliwości, z jakimi się borykamy.

Hand obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com