Czy witaminy i minerały należy suplementować?

O znaczeniu witamin i minerałów dla funkcjonowania ludzkiego organizmu niemal każdy z nas uczył się na biologii w szkole. Są one niezbędne, abyśmy mogli cieszyć się dobrym samopoczuciem. Wpływają także na wygląd włosów, paznokci i skóry. Zbilansowana dieta dopasowana do wieku, płci i stanu zdrowia powinna stanowić źródło potrzebnych nam substancji. Zdarzają się jednak sytuacje, że zaczynamy rozważać przyjmowanie suplementów diety. Jakie witaminy i minerały możemy znaleźć w dostępnych na rynku produktach?

Nie tylko witamina C dla wsparcia odporności

W świeżych owocach i warzywach znajdziemy wiele korzystnych składników, których potrzebuje nasz organizm. Należy do nich między innymi witamina C, której przypisuje się właściwości antyoksydacyjne i wspomagające odporność. Duże ilości kwasu askorbinowego występują w żółtej papryce, natce pietruszki i brokułach. Wbrew pozorom to nie cytryna jest najbogatszym źródłem witaminy C. Podium pod względem zawartości tej substancji zajmuje acerola, którą z rozwagą możemy przyjmować w formie tabletek, na przykład w celu złagodzenia pierwszych objawów infekcji górnych dróg oddechowych. Nieco mniej słyszy się o roli cynku w procesie wspierania odporności. Ma on duży wpływ na prawidłowy metabolizm węglowodanów, który ma kluczowe znaczenie dla zachowania wysokiej odporności.

Skurcze mięśni – co robić?

Na rynku dostępne są różne suplementy diety, które w pozytywny sposób mają wpływać na układ krążenia. W ich składzie często znajduje się potas. Jest to ważny pierwiastek, którego nasz mięsień sercowy potrzebuje do prawidłowego działania. Potas wpływa również na gospodarkę wodną organizmu, a jego niedobory mogą objawiać się opuchnięciami kończyn. Wraz z magnezem i witaminą B6 wspiera pracę układu nerwowego. Osoby uskarżające się na nocne skurcze łydek mogą, po uprzednim wykluczeniu innych chorób, rozważyć suplementację tych minerałów. Warto mieć jednak świadomość, że prosta przekąska może być doskonałym źródłem magnezu i potasu. Mowa tutaj o orzechach, które z powodzeniem powinny zastąpić nam chipsy i ciasteczka. Witaminy i minerały zawarte w orzechach posiadają szereg korzystnych właściwości, o których często wspominają dietetycy. Poprawiają kondycję skóry dzięki zawartości witaminy E oraz cynku. Znajdziemy w nich witaminę K, która wspomaga krzepnięcie krwi. Poza tym doskonale zaspokajają apetyt, dlatego w wersji prażonej stanowią świetny dodatek do kremowych zup oraz sałatek.

People obraz autorstwa drobotdean - www.freepik.com