Witaminy i minerały – suplementacja drogą do zdrowia

W obecnych czasach bardzo trudno jest dostarczyć odpowiedniej ilości witamin i minerałów z pożywienia. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wyglądało to zupełnie inaczej. Obecnie, nawet jeśli odżywiamy się zdrowo, jesteśmy narażeni na niedobory witaminowo-mineralne. Braki podstawowych witamin i minerałów prowadzą do zaburzeń układu odpornościowego, nerwowego oraz do wielu schorzeń zdrowotnych. Często, gdy chorujemy, nie bierzemy pod uwagę możliwości wystąpienia niedoborów i decydujemy się na przyjmowanie leków, które jedynie tłumią objawy niedoborów.

Jakie witaminy i minerały pełnią najważniejszą rolę w naszym organizmie?

Witamina C – kojarzymy ją głównie z odpornością i mogłoby się wydawać, że dodawanie cytryny do herbaty uzupełni poziom tej witaminy. Nic bardziej mylnego. Produkty, które kojarzą nam się z dużą zawartością witaminy C często mają jej niewystarczająco dużo, by uzupełnić zapotrzebowanie organizmu. Warto pamiętać, że witamina C bierze także udział w syntezie kolagenu, co ma znaczenie nie tylko dla wyglądu naszej skóry, lecz wspiera prawidłowe funkcjonowanie kości i stawów;

Witamina D – w naszym klimacie na jej niedobór jesteśmy narażeni niemalże wszyscy. Brak ekspozycji na słońce sprawia, że większość z nas ma skrajny niedobór tej witaminy. Jej brak w organizmie wpływa nie tylko na zaburzenia funkcjonowania kości i stawów, a może dawać bardzo niespecyficzne objawy jak depresja, zaburzenia snu, obniżona odporność. Należy pamiętać, że standardowa dawka (2000 j.m.) jest odpowiednia do utrzymania poziomu. Jeśli chcemy podbić poziom witaminy D w organizmie, warto stosować znacznie większe dawki.

Witamina K – często jest łączona z witaminą D. Jej główna rola polega głównie na tym, odprowadzać wapń z żył i tętnic tam, gdzie jest jego miejsce, czyli do kości. Szczególnie osoby po 60 roku życia powinny rozważyć suplementację witaminy K.

B kompleks – witaminy z grupy B są bardzo nietrwałe, nie kumulują się w organizmie, zatem musimy je dostarczać do organizmu regularnie. Na ich niedobór narażone są szczególnie osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, nadużywające alkoholu, a także te po antybiotykoterapii i znieczuleniu ogólnym. Należy pamiętać, że kompleks witamin z grupy B wywiera szczególny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?

Każdy objaw chorobowy ma swoje źródło w niedoborach witaminowo-mineralnych. Warto zapoznać się z objawami  niedoborów oraz podejmować regularne badania, by nasz stan psychofizyczny był jak najlepszy. Szczególną uwagę warto zwrócić także na:

  • magnez;
  • potas;
  • kwasy omega 3;
  • cynk;
  • selen;
    witaminy A i E;

W dobrych sklepach zielarskich można uzyskać porady i wskazówki, jakie witaminy i minerały będą dla nas odpowiednia w odniesieniu do dolegliwości, z jakimi się borykamy.

Hand obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com

Dlaczego warto przyjmować witaminy i minerały?

Warto mieć świadomość, że witaminy i minerały są prawdziwym kluczem zarówno dla zdrowia, jak i dobrego samopoczucia. Znaczna większość pań dostarcza je do swojego organizmu razem z pożywieniem. Z kolei część kobiet dodatkowo suplementuje. Nie wszyscy jednak przyjmują wspomniane witaminy i minerały przy uwzględnieniu swojego wieku.

Witaminy i minerały dla dwudziestolatek

Panie powinny zwrócić szczególną uwagę przede wszystkim na wapń. Należy zdawać sobie bowiem sprawę, że kości gromadzą wspomniany pierwiastek tylko do 30 roku życia. Następnie będą stopniowo go tracić. Sprawność kobiet w przyszłości będzie zatem uzależniona od tego w jaki sposób odżywia się dziś. Z kolei obficie miesiączkującym paniom zalecane jest poważne zastanowienie się nad suplementacją żelaza. Trzeba zaznaczyć, że brak tego pierwiastka może nawet doprowadzić do anemii. Ponadto dieta powinna być bardzo bogata w owoce i warzywa, a także produkty pełnoziarniste, które będą w stanie dostarczyć koniecznych witamin z grupy B, C, A, E oraz błonnika.

Witaminy i minerały dla trzydziestolatek

Paniom planującym ciążę rekomendowane jest spożywanie produktów bogatych w kwas foliowy. Należy do nich koniecznie zaliczyć brokuły, szpinak, kaszę gryczaną czy fasolę. Wspomniany kwas foliowy wspomaga on bowiem rozwój układu nerwowego u dziecka. Zalecane jest także skonsultowanie się z lekarzem, który na pewno będzie w stanie zaproponować najlepsze możliwe rozwiązanie. Z kolei mamom bardzo pomocne będą magnez i witamina B6, która wpływa na zdecydowaną poprawę wchłaniania magnezu. Panie muszą sobie uzmysłowić, że ewentualne niedobory magnezu mogą przyczynić się do zmęczenia , problemów z koncentracją czy zaburzeń snu.

Witaminy i minerały dla czterdziestolatek

Dieta kobiet w tym wieku powinna być przede wszystkim bardzo bogata w antyoksydanty, które są w stanie w naturalny sposób pozbyć się wolnych rodników. Zapobiegną tym samym wielu chorobom. Wspomniane wcześniej antyoksydanty można bez żadnego problemu znaleźć w zielonej herbacie, warzywach i owocach. Świetnym rozwiązaniem będą także suplementy w oparciu o silne antyoksydanty. Należy do nich zaliczyć koenzym Q10, flawonoidy, witaminy C, E, a także karotenoidy. 

Witaminy i minerały dla pięćdziesięciolatek


Panie powinny zdawać sobie sprawę, że po ukończeniu 50 lat zmniejszeniu ulegnie metabolizm witaminy D w wątrobie. Rekomendowane jest tym samym zwiększenie aktywności na dworze przede wszystkim w słoneczne dni. Zalecane jest także przyjmowanie suplementów, które są bogate w witaminę D. Warto zdecydować się również na żeń-szeń i luteinę, które wpływają na poprawę koncentracji i pamięci.

Medical obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Czy witaminy i minerały należy suplementować?

O znaczeniu witamin i minerałów dla funkcjonowania ludzkiego organizmu niemal każdy z nas uczył się na biologii w szkole. Są one niezbędne, abyśmy mogli cieszyć się dobrym samopoczuciem. Wpływają także na wygląd włosów, paznokci i skóry. Zbilansowana dieta dopasowana do wieku, płci i stanu zdrowia powinna stanowić źródło potrzebnych nam substancji. Zdarzają się jednak sytuacje, że zaczynamy rozważać przyjmowanie suplementów diety. Jakie witaminy i minerały możemy znaleźć w dostępnych na rynku produktach?

Nie tylko witamina C dla wsparcia odporności

W świeżych owocach i warzywach znajdziemy wiele korzystnych składników, których potrzebuje nasz organizm. Należy do nich między innymi witamina C, której przypisuje się właściwości antyoksydacyjne i wspomagające odporność. Duże ilości kwasu askorbinowego występują w żółtej papryce, natce pietruszki i brokułach. Wbrew pozorom to nie cytryna jest najbogatszym źródłem witaminy C. Podium pod względem zawartości tej substancji zajmuje acerola, którą z rozwagą możemy przyjmować w formie tabletek, na przykład w celu złagodzenia pierwszych objawów infekcji górnych dróg oddechowych. Nieco mniej słyszy się o roli cynku w procesie wspierania odporności. Ma on duży wpływ na prawidłowy metabolizm węglowodanów, który ma kluczowe znaczenie dla zachowania wysokiej odporności.

Skurcze mięśni – co robić?

Na rynku dostępne są różne suplementy diety, które w pozytywny sposób mają wpływać na układ krążenia. W ich składzie często znajduje się potas. Jest to ważny pierwiastek, którego nasz mięsień sercowy potrzebuje do prawidłowego działania. Potas wpływa również na gospodarkę wodną organizmu, a jego niedobory mogą objawiać się opuchnięciami kończyn. Wraz z magnezem i witaminą B6 wspiera pracę układu nerwowego. Osoby uskarżające się na nocne skurcze łydek mogą, po uprzednim wykluczeniu innych chorób, rozważyć suplementację tych minerałów. Warto mieć jednak świadomość, że prosta przekąska może być doskonałym źródłem magnezu i potasu. Mowa tutaj o orzechach, które z powodzeniem powinny zastąpić nam chipsy i ciasteczka. Witaminy i minerały zawarte w orzechach posiadają szereg korzystnych właściwości, o których często wspominają dietetycy. Poprawiają kondycję skóry dzięki zawartości witaminy E oraz cynku. Znajdziemy w nich witaminę K, która wspomaga krzepnięcie krwi. Poza tym doskonale zaspokajają apetyt, dlatego w wersji prażonej stanowią świetny dodatek do kremowych zup oraz sałatek.

People obraz autorstwa drobotdean - www.freepik.com